Q&A - Vegan makeup

Saturday, 11 February 2017

After my post "How to shop vegan beauty products", my friend Josefine (check out her blog here) messaged me. She had some really relevant questions that I thought might be interesting for you guys as well. Here we go!

//  Efter mitt inlägg "How to shop vegan beauty products", skrev min vän Josefine (läs hennes blogg här) till mig. Hon hade en hel del relevanta frågor som jag tänkte kunde vara intressant för er att ta del av också. Så nu kör vi!




Beeswax – Why is this not good? How do they take it from the bees?
The reason for why I don't use products with beeswax is just because we're using the animals for our own benefits. It doesn't matter if it's a cow, a dog or a bee. If I'm not going to use animals, I'm not going to make any exceptions.

Collagen – Can you get collagen (protein derived from animal parts like bones and skin) from something that's cruelty free and not from animals?
There is synthetic versions of collagen. If the brand is a 100% vegan you can be sure it doesn't come from animals. Otherwise you have to contact the brand and ask.

Keratin – I've heard this is suppose to be amazing for the hair. What can I use instead?
So keratin is made from animals hair, nails, bones and hooves. It's suppose to make your hair healthy and shiny. So is there an alternative? Because who doesn't want healthy and shiny hair? Keratin can be derived from plant amino acids, but it's not so common yet. Look out for vegan brands or contact the brand and ask were they get their keratin from. I'm going to look around for it, and of course I'll let you know if I find something good.

Guanine – Why do they use this (crystalline material taken from fish scales)? Are there any vegan options?
This is used to give glow and shine. I know you can derive guanine from leguminous plants or use aluminum and bronze particles. Once again though, look out for a vegan brand or otherwise you have to ask.

Squalene – Why do they use this (substance derived from the liver of sharks)? What should I look out for instead?
It's suppose to make the skin soft and smooth. It's also used in conditioners. I know it can be derived from amaranth seeds and olives. 

Would you like to know more about my favourite vegan beauty brands? I'm definitely no expert and I'm still learning, but I could share what I know so far if that would be interesting for you guys.


//  Bivax – Varför är det inte bra? Hur tar de det från bina? 
Anledningen till varför jag väljer att inte använda produkter med bivax är för att man utnyttjar djuren. Det spelar ingen roll om det är en ko, en hund eller ett bi. Om jag inte ska utnyttja djur tänker jag inte göra några undantag. 

Collagen – Kan man få collagen (protein från delar som ben och skin av döda djur) från något annat som cruelty free och inte från djur? 
Det finns syntetiska varianter av collagen. Om märket är 100% veganskt kan du vara säker på att det inte kommer från djur. Annars måste du ringa märket och fråga. 

Keratin – Jag har hört att det här ska vara jättebra för håret. Vad kan jag använda istället?
Ja keratin kommer ju då alltså från djurhår, naglar, ben och hovar. Det ska göra håret friskare och glansigare. Finns det några alternativ? För vem vill inte ha friskt och glansigt hår? Keratin går att få från växtbaserade aminosyror, men det är ganska ovanlig än så länge. Leta efter veganska produkter eller kontakta märket och fråga var de från sitt keratin ifrån. Jag ska börja leta efter något märke och säger såklart till om jag hittar något.

Guanin – Varför brukar de ha det här i saker (kristallmaterial som tas från fiskfjäll)? Finns det någon vegansk variant?
Detta används för att ge glans och lyster. Jag vet att man kan få detta från bajväxter eller använda aluminium och bronspartiklar. Ännu en gång dock, kolla efter ett veganskt märke eller så får man helt enkelt fråga. 

Skvaler – Varför använder man det här (Ämne från en hajs lever)? What should I look for instead?
Det ska göra hyn len och mjuk. Används i balsam också. Man kan få detta från amarantfrön och oliver istället vet jag. 

Skulle ni vilja veta mer om mina favoriter bland veganska skönhetsmärken? Jag är definitivt ingen expert och provar mig fortfarande fram, men jag kan dela med mig av det jag kan än så länge om ni är nyfikna. 

Post a Comment

Copyright © Olivias vegan life
Design by Fearne