Vegan "Smörgåstårta"

Tuesday, 13 September 2016


This weekend I went to my cousins child's baptism (but non-religious) where they were serving a classic swedish "Smörgstårta", which is a sandwich cake. It's traditionally made on white bread with shrimps, ham, mayo, dill, eggs and some veggies. Since I don't eat that, I made my own little Smörgåstårta to bring for the occasion.
____________________

I helgen åkte jag på en namngivning för mitt kusinbarn där det serverades en klassisk Smörgåstårta. Den är traditionellt gjord på vitt bröd med räkor, skinka, majonäs, dill, ägg och lite grönsaker. Eftersom jag då inte äter det, så gjorde jag en egen liten variant som jag tog med. 


I decided to make mine with a bit of a twist. I made it on rye bread to make it more filling and then I had two different layers. The first layer was a beet hummus and the second layer was a tofu spread made with egg free mayo. On top I spread on some vegan cream cheese and veggies. It turned out really good! I would suggest to put on a bit more of the spreads though to make it even more creamy.
____________________

Jag bestämde mig för att göra min med en liten tvist. Jag gjorde den på rågbröd för att göra den mer mättande och så hade jag två olika lager. Det första lagret var en rödbetshummus och det andra var en "skagenröra" gjord på tofu och äggfrimajonäs. På toppen bredde jag på vegansk cream cheese och grönsaker. Det blev riktigt god! Jag skulle dock föreslå att ha på lite mer av rörorna för att göra det hela lite mer krämigt. 

Vegan Smörgåstårta
- Rye bread (or other preferred bread)
- Cucumber
- Sprouts
- Fresh dill
- Spinach
- Red onion
- Vegan cream cheese

Beet hummus
- 1 can of chickpeas
- 5 pre cooked beets
- 1 Tbsp tahini
- 2 garlic cloves
- 2 Tbsp olive oil
- Salt and black pepper after taste

Mix all ingredients in a food processor till it's a smooth but thick spread. 

Mayonnaise with tofu 
- 2 Tbsp of egg free mayo
- 1 Tbsp of creme fraîche made on soy or oats (I used the one from Oatly). 
- 240g firm tofu. 
- Some dill. 
- Juice from 1/2 of a small lemon. 
- One pinch of salt
- Black pepper after taste

Mix all ingredients in a food processor till it's a smooth but thick spread. 

1. Use three slices of rye bread for each sandwich cake. Cut of edges and crumble them down and save them. The crumbles can be used for other recipes (like burgers for example). 

2. Spread the beet hummus on one slice of bread. Add on some spinach and put on the second slice of bread. 

3. Spread the mayonnaise as the second layer and add on some thin slices of red onion and cucumber before putting on the last slice of bread.

4. Spread a thick layer of vegan cream cheese. Top it with some sprouts, red onion, cucumber and fresh dill. There you go – a vegan swedish sandwich cake aka smörgåstårta!

Post a Comment

Copyright © Olivias vegan life
Design by Fearne